fredag 11 december 2009

Helt slut!

Underbart med helg nu, även fast den är uppbokad av träning, jobb och cup. Det hade varit ännu mer underbart med en lugn helg med ingen som helst stress av att flänga hit och dit.

Skolan suger verkligen musten ur mig, har två inlämningar kvar och en redovisning och sen är det i princip lov fast vi inte slutar förren nästa fredag.

Kvällen kommer ägnas åt att vila upp mig inför helgen och ska även rida. Imån blir det tidig träning och sen jobba kväll.

fredag 20 november 2009

Akupunktur?

Åkte hem idag från skolan. Huvudvärken var värre än vad den har varit på dessa tre veckor som jag fått stå ut med den. Det blir ingen ridning ikväll, vilket är riktigt surt, och det blir bara till att spela cup imån, ingen avslutning. Jag kommer i princip vara hemma hela helgen, själv, utan att få göra någonting. Det kanske är bra, men guud va uttråkad jag kommer vara efter denna helgen!

Kämpade mig igenom första lektionen, naturkunskap, som vi håller på med ett grupparbete i. Just min grupp ska fördjupa sig i akupunktur och så fort jag hitta det på nätet stod det att de kan lindra spänninghuvudvärk. Ska kolla upp det, kostnad o.s.v. Det kan vara en bra sak till arbetet också att ha prövat det, en guldstjärna i kanten som läraren sa och det är bara ett plus om det hjälper mig!

torsdag 19 november 2009

Sömnproblem?

Slutade redan vid elva idag och efter det for jag iväg till Bgd för jag hade läkartid. Inte för att jag fick reda på något nytt, det var som jag anade, jag är ännu en gång förklarad med spännings huvudvärk. Sist detta slog mig var sista terminen i nian, och då fanns det en anledning bakom det hela. Just nu har jag ingen aning varför det kom just nu igen? Höstdepression? Vet inte, men visst att jag har en massa saker runt omkring mig som skolan, flänga hit och dit med träning och sedan jobb och även ridning på detta. Mina dagar består av stress för att hinna med allt, vilket har kommit att påverka min sömn något enormt! Ska leta reda på iForm tidningen sen så jag hittar de där sömn tipsen!

Dagen återstår bara utav att träna franskatalet lite och sedan ikväll blir det cirkelträning med my parents. Är riktigt pepp på det faktist men nu ska jag fylla på med en till kopp kaffe!

lördag 7 november 2009

Ridning och fotboll

Igår kväll red jag lektion på Ducati, 3 åringen. Hoppning på schemat och det slutade med vingel och stillastående hoppning. Eftersom det var en unghäst jag fick kämpa med så är inte allt lika självklart som det är när man hoppar med en inriden, rutinerad häst. Allt blev genast enormt svårt, hans instabila byggnad gjorde att han var riktigt vinglig och slutresultatet av det att man kom fel på hinder med dålig ansats, sen var ju inte riktigt koncentrationen på Ducatis sida heller. Men för att vara soppas ung klarade han av 70 cm hinderna riktigt bra, han kommer bli en riktigt bra häst sen när han får några hår på nacken.

Träning med Västgöta i Göteborg imorses och tränaren var Torbjörn Nilsson själv i egen hög person. Fick vara med på uteträning för det mesta och sedan avslutades allt med interncup. Efter det gick laget och åt middag. Egentligen skulle jag kolla på Kopparbergs match nu på eftermiddagen, men kände inte riktigt för det så nu sitter jag hos Mathias.

Ikväll blir det kalas och efter det ska mamma hämta mig. Eftersom jag fått mitt körtillstånd nu så ska jag nog köra hem ;)

torsdag 5 november 2009

Grattis Mathias!

Relativt kort skoladag idag, böjade vid åtta med Turism/Reseliv och sedan språk. Flöt på ganska snabbt och det får jag tacka My för, vår humor så att säga. Tog bussen till Bgd vid ett tiden och nu har precis Mathias öppnats hans födelsedagspresenter från mig. Två t-shirtar, en fotoram med kort på oss och en fotoram med ett presentkort på headset.

Tänkte passa på att hälsa på mormor lite senare och ikväll blir det nog lite kalasmys här hos Mathias. Nu ska jag anmäla mig till Västgöta, träning på lördag morgon med Torbjörn Nilsson ;)

onsdag 4 november 2009

Stängd p.g.a. skolarbete

Som ni kanske märkt har jag inte skrivit på ett tag, har använt bloggen till ett skolarbete för att blogg om en bok men nu är den tråkiga tid förbi ;)

Sitter i skolan nu och känner mig en gnutta trött, har kommit in i den perioden då jag sover utan att få någon sömn. Dagens irritation är skrivarna, här i denna och de två andra datasalarna, inte har något papper och ingen vet vart man hämtar det heller. Jag som hade tänkt skirva ut ett par bilder..

Träningsverk sen igår från idrotten då vi hade cirkelträning, fast det känns bra, kunde dock kanske ha pushat mig lite hådare. Aja, har träning ikväll så då hoppas jag på att få ur mig den största delen av träningsverken. Nu ska jag springa ner till engelskan och sedan återstår bara skoldagen av psykologi, gud va jag älskar onsdagar!

lördag 17 oktober 2009

Final Blog

The wedding is approaching and the pressure is getting worse, not because Manny is getting a wife, his cheat. The perfect plan, revenge on his family after all those years Manny had to put up with them. As you may remember from my last blog Manny was visiting his relatives in India, having a good time and also with his family, which is quite unusual. At first he did not know that the trip would turn out to his worse nightmare. His family left him in the little village with his uncle, talking about sorting things out before returning home. Manny was not wasting time on sorting himself out, actually leaving him there made it all worse, Manny got even more determined to get his revenge.

Manny’s family moved to England when he was very little. His parents raised him as a Punjabi although the influence form school was affecting him even more. His father is strict with rules and is the man with all power in their family. Respecting elders and arranged marriage are two of the most important things when it comes to Punjabi culture which also are the most mentioned things in the book. The thought behind the whole journey was to leave Manny in India to let him sort his life out and become a good Punjbai because his father thought the influence Manny got at home was leading him in the wrong way of life.

By being betrayed and let down by his family made Manny even more determined to get his revenge. He wants to show his is different and that is when he comes up with the cheat. It is his ticket to freedom and also the ticket which will destroy his relationship with his family.

‘They weren’t interested in me, the person that I was, not if it didn’t match their idea of right and wrong. The more they were nice to me, the more I saw just how two faced they really were.’ that was why his family was treating him nicely, giving him treats and bribing with money. After he ran away from his wedding, from his family he did not feel guilty. He realized he disrespected the girl’s family, the temlpe and the Sikh religion. The only thing Manny regrets today was the date of his cheat. Although his has not spoken with his family for three months he do not regret any thing, everything he has done is worthwhile.

After reading this book I seen different cultures from a new perspective, especially arranged marriages. It is not always the girls who do not want to get married away to a stranger, Manny showed me that even the boys can have a hard time accepting arranged marriage. Manny also made me realize standing up against his own family had to be the worst thing ever, having to choose between being accepted as his is or live under their expectations, he needed a lot of courage and I think he got it from all his anger even though deep inside he loves his family. By standing up for your self you do not necessary have to let your family down but in this case his family could not accept him, mostly because of the traditions impact over the family. I still ask my self the question how could Manny’s family put traditions before their own son and brother? Well, I will never understand because I will never put traditions over my own family, who I love.